להנחות מפגש קבוצתי זה מאתגר מאד.
להוביל קבוצה לתהליך שאמור לתת למשתתפים "משהו".
ה"משהו" שכל מנחה מעביר לקבוצה תלוי במידה רבה באישיות המנחה, בדרך ההנחייה וביכולת המנחה להתחבר להתמודד עם ה"כאן ועכשיו".
מרבית המשתתפים יצליחו להפנים טוב יותר את החומר באווירה בטוחה ונעימה.
נכון, יכול להיות שלא כל החומר הלימודי יעבור אם נשקיע זמן ביצירת אווירה.
לא נורא, אם הצלחנו לחבר את המשתתפים לחומר הלימוד אז הצלחנו.
משם יהיה להם קל להמשיך.
המורה שלי לפיזיקה היה גאון אבל הוא הצליח להעביר את החומר רק לתלמידים הגאונים.
למורה שלי לאנגלית הייתה אינטליגנציה רגשית גבוה והיא הצליחה לראות ולקדם את כולם.
כילד וכבוגר, השיעורים והמפגשים שבהם הצלחתי להיתרם היו שיעורים שבהם המורים נתנו לי מקום להתבטא וסביבה בטוחה.
מפגשים שבהם נוצר בקבוצה מרקם מיוחד, מרקם שעשוי מחיבור הצבעים, האיכויות, הדעות, האמונות, סגנון החיים של כל אחד ואחת, מרקם שנוצר בעזרת יד מלטפת ומכוונת של המנחה.
שאלו את עצמכם הרבה שאלות, למשל-
האם המשתתפים בחרו מרצונם להגיע למפגש?
איזה אווירה יש במפגש?
מה אתם מרגישים כלפי הקבוצה?
מה הקבוצה מרגישה כלפיכם?
האם אתם מצליחים לראות את כל המשתתפים?
את מי אתם אוהבים במיוחד ולמה?
את מי אתם לא אוהבים במיוחד ולמה?
יש עוד הרבה שאלות ...
התשובות עליהם וודאי יעזרו לכם להבין טוב יותר את הקבוצה שאתם מנחים ומה צריך לבדוק ולשפר.
אני מזמין אתכם לחשוב בעיקר על-
מה אתם מרגישים לקראת המפגש עם הקבוצה?
בהרבה מקרים, הקבוצה תרגיש את מה שאתם מרגישים...
בהכללה גסה-
אם המנחה מרגיש טוב לקראת המפגשים ויש אווירה טובה בקבוצה אז אפשר להעביר לקבוצה את ה"משהו".
אם אתם לא מרגשים טוב והאווירה בקבוצה לא טובה אז מומלץ לכם לעצור.
יש מנחים שמרגישים תחושות שליליות לפני כל מפגש.
תחושות כמו עייפות, חוסר ביטחון, פחד, חוסר עניין ועוד'.
כדי להצליח להנחות קבוצה צריך להקשיב לעצמך ולבדוק בצורה כנה מה ההרגשה כלפי הקבוצה.
מנחה טוב הוא זה שמצליח להביא את המשתתפים למצב שבו הם מצליחים להשתחרר, להיפתח ולהיתרם אחד מהשני.
מנחה טוב הוא זה שמצליח ליצור אווירה של קבלה ואמפתיות בקבוצה.
אם קשה לכם בהנחיית קבוצה מסוימת אז מומלץ לחשוב על הכישרון או המרכיב אישיותי שנמצא בכם ושלא בא לידי ביטוי בקבוצה.
עצם המודעות לאותו מרכיב יכולה לעזור לכם מאד.
אולי אתם מלאי חוש הומור, יצירתיים, חמים, אוהבים מגע, חפיפניקים, לא ממושמעים, אוהבי הרפתקאות, סקרניים ועוד.... אבל במפגש מול הקבוצה הרבה מזה נעלם.
אם קשה לכם בהנחיית קבוצה מסוימת אז רצוי לבדוק את הסטינג, המסגרת של המפגש, להתאים אותה לאישיות שלכם ולמשתתפים.
השאיפה שלי היא להתחיל ולסיים מפגשים במעגל, רצוי להחזיק ידיים.
לא בכל קבוצה זה אפשרי...
יש קבוצות שבהם אני נוהג לפתוח בבדיקה מול הקבוצה, אם מישהו רוצה להתייחס למפגש הקודם.
יש קבוצות שבהם אני פותח בסבב של "מה קרה לאחרונה...".
יש קבוצות שבהם אני פותח במעגל תנועה.
יש קבוצות שבהם אני מסיים במעגל משאלות.
כאן ועכשיו
בהכללה גסה -
ככל שנצליח לראות, להקשיב, להגיב, לאסוף ולהחזיר לקבוצה את מה שמתרחש בקבוצה - ההנחיה שלנו תהיה יותר ויותר מותאמת לקבוצה והמשתתפים ירגישו בטוחים, שרואים אותם.
כדי שנצליח לראות ולהקשיב צריך לפתוח אוזניים, לפקוח עיניים, לנשום ולפתוח את הלב.
משם זה כבר אינטואיציה ...
שכל המשאלות יתגשמו אמן
להוביל קבוצה לתהליך שאמור לתת למשתתפים "משהו".
ה"משהו" שכל מנחה מעביר לקבוצה תלוי במידה רבה באישיות המנחה, בדרך ההנחייה וביכולת המנחה להתחבר להתמודד עם ה"כאן ועכשיו".
מרבית המשתתפים יצליחו להפנים טוב יותר את החומר באווירה בטוחה ונעימה.
נכון, יכול להיות שלא כל החומר הלימודי יעבור אם נשקיע זמן ביצירת אווירה.
לא נורא, אם הצלחנו לחבר את המשתתפים לחומר הלימוד אז הצלחנו.
משם יהיה להם קל להמשיך.
המורה שלי לפיזיקה היה גאון אבל הוא הצליח להעביר את החומר רק לתלמידים הגאונים.
למורה שלי לאנגלית הייתה אינטליגנציה רגשית גבוה והיא הצליחה לראות ולקדם את כולם.
כילד וכבוגר, השיעורים והמפגשים שבהם הצלחתי להיתרם היו שיעורים שבהם המורים נתנו לי מקום להתבטא וסביבה בטוחה.
מפגשים שבהם נוצר בקבוצה מרקם מיוחד, מרקם שעשוי מחיבור הצבעים, האיכויות, הדעות, האמונות, סגנון החיים של כל אחד ואחת, מרקם שנוצר בעזרת יד מלטפת ומכוונת של המנחה.
שאלו את עצמכם הרבה שאלות, למשל-
האם המשתתפים בחרו מרצונם להגיע למפגש?
איזה אווירה יש במפגש?
מה אתם מרגישים כלפי הקבוצה?
מה הקבוצה מרגישה כלפיכם?
האם אתם מצליחים לראות את כל המשתתפים?
את מי אתם אוהבים במיוחד ולמה?
את מי אתם לא אוהבים במיוחד ולמה?
יש עוד הרבה שאלות ...
התשובות עליהם וודאי יעזרו לכם להבין טוב יותר את הקבוצה שאתם מנחים ומה צריך לבדוק ולשפר.
אני מזמין אתכם לחשוב בעיקר על-
מה אתם מרגישים לקראת המפגש עם הקבוצה?
בהרבה מקרים, הקבוצה תרגיש את מה שאתם מרגישים...
בהכללה גסה-
אם המנחה מרגיש טוב לקראת המפגשים ויש אווירה טובה בקבוצה אז אפשר להעביר לקבוצה את ה"משהו".
אם אתם לא מרגשים טוב והאווירה בקבוצה לא טובה אז מומלץ לכם לעצור.
יש מנחים שמרגישים תחושות שליליות לפני כל מפגש.
תחושות כמו עייפות, חוסר ביטחון, פחד, חוסר עניין ועוד'.
כדי להצליח להנחות קבוצה צריך להקשיב לעצמך ולבדוק בצורה כנה מה ההרגשה כלפי הקבוצה.
מנחה טוב הוא זה שמצליח להביא את המשתתפים למצב שבו הם מצליחים להשתחרר, להיפתח ולהיתרם אחד מהשני.
מנחה טוב הוא זה שמצליח ליצור אווירה של קבלה ואמפתיות בקבוצה.
אם קשה לכם בהנחיית קבוצה מסוימת אז מומלץ לחשוב על הכישרון או המרכיב אישיותי שנמצא בכם ושלא בא לידי ביטוי בקבוצה.
עצם המודעות לאותו מרכיב יכולה לעזור לכם מאד.
אולי אתם מלאי חוש הומור, יצירתיים, חמים, אוהבים מגע, חפיפניקים, לא ממושמעים, אוהבי הרפתקאות, סקרניים ועוד.... אבל במפגש מול הקבוצה הרבה מזה נעלם.
אם קשה לכם בהנחיית קבוצה מסוימת אז רצוי לבדוק את הסטינג, המסגרת של המפגש, להתאים אותה לאישיות שלכם ולמשתתפים.
השאיפה שלי היא להתחיל ולסיים מפגשים במעגל, רצוי להחזיק ידיים.
לא בכל קבוצה זה אפשרי...
יש קבוצות שבהם אני נוהג לפתוח בבדיקה מול הקבוצה, אם מישהו רוצה להתייחס למפגש הקודם.
יש קבוצות שבהם אני פותח בסבב של "מה קרה לאחרונה...".
יש קבוצות שבהם אני פותח במעגל תנועה.
יש קבוצות שבהם אני מסיים במעגל משאלות.
כאן ועכשיו
בהכללה גסה -
ככל שנצליח לראות, להקשיב, להגיב, לאסוף ולהחזיר לקבוצה את מה שמתרחש בקבוצה - ההנחיה שלנו תהיה יותר ויותר מותאמת לקבוצה והמשתתפים ירגישו בטוחים, שרואים אותם.
כדי שנצליח לראות ולהקשיב צריך לפתוח אוזניים, לפקוח עיניים, לנשום ולפתוח את הלב.
משם זה כבר אינטואיציה ...
באתר אקו http://www.echoplayback.co.il/
ניתן למצוא פרטים על קורסים, הרצאות, הופעות, טיפול בדרמה וסדנאות
***מתנה מפנקת לנשים- שני "שישי" חווייתיים לנשים
קורס מרוכז בחופש פסח "הנחיית קבוצות בשיטת אקו"
ערכת מגוון הפעלות לקבוצות וקלפים טיפוליים בשיטת אקו ( נשארו רק חמש ערכות )
ניתן למצוא פרטים על קורסים, הרצאות, הופעות, טיפול בדרמה וסדנאות
***מתנה מפנקת לנשים- שני "שישי" חווייתיים לנשים
קורס מרוכז בחופש פסח "הנחיית קבוצות בשיטת אקו"
ערכת מגוון הפעלות לקבוצות וקלפים טיפוליים בשיטת אקו ( נשארו רק חמש ערכות )
מאמרים נוספים באתר http://echopl.blogspot.co.il/
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה