אקו

להשתחרר, להתחבר, להנות ולהיות...

יום שלישי, 9 בספטמבר 2014

אושר בעבודה

יש כאלה שמאושרים יותר בעבודה, יש כאלה שפחות.

אם חשוב לכם להרגיש מאושרים בעבודה ( למי זה לא חשוב... ) אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט הבא,
הוא יכול לעזור, לפתוח חשיבה נוספת...

מזווית אישית-
לפני הרבה שנים עבדתי בחברת מחשבים גדולה,
כשהתקבלתי הייתי המאושר באדם.
הגשמתי חלום.
לא האמנתי שאתקבל.
השקעתי בטירוף, הייתי עובד גם מהבית.

סדרתי גם לחבר הטוב שלי להתקבל לעבוד שם.
גם הוא היה מאושר, גם הוא הגשים חלום.

התחלתי שם בתפקיד קטן ובהדרגה קבלתי עוד ועוד תפקידים.
כמובן שהשכר עלה בהתאם.
נפח התפקיד עלה עלה ועלה...

משהו אצלי התחיל להתערער.
מתישהו הרגשתי שאני מגיע לעבודה,
מתיישב מול המחשב, בקובייה הקטנה ואז מתחיל תהליך השאיבה,
שואבים לי את המוח.
הייתי חוזר הביתה מרוקן,
למעשה הייתי חושב על ענייני העבודה 24 שעות ביממה,
גם בלילה.
התחילו לעלות לי סימני שאלה לגבי מקום העבודה שלי,
המימוש שלי,
מידת שביעות הרצון שלי מהתפקיד.
התחלתי להרגיש פחות שייך לחברה, למטרות, ליעדים.

ש' פיטובסקי, צילום: אייל ראדו












לא הצלחתי לשתף אף אדם במקום העבודה בקושי שלי.

למזלי הראשון, היה לי תחביב, תיאטרון.
למזלי השני, ידידה טובה שלי הציעה לי להצטרף אליה וללמד תיאטרון חבורה של ילדי תסמונת דאון.
עשיתי את זה בהתנדבות.
למזלי השלישי, החלטתי לאסוף מבוגרים וללמד אותם תיאטרון, תיאטרון פלייבק.
זכיתי !!!
הרגשתי מאושר.

הרגשתי את הפער האדיר בין התסכול במקום העבודה לבין האושר שאני מרגיש כבתחביב
כשאני עוסק במה שאני אוהב.
בעבודה אני משקיע הרבה זמן וחוזר מרוקן.
השהות שלי בעיסוק החדש קטנה מאד משמעותית לעבודה אבל היא ממלאת אותי בסיפוק אדיר.
בעבודה אני בעצם משקיע משאבים גדולים שמטרתם העיקרית היא להגדיל את הכנסות החברה.
החברה מרוויחה הון עצום מאנשים כמוני.
בעיסוק החדש אני משקיע משאבים שמטרתם העיקרית היא לעזור לאנשים להיות מאושרים.
האושר לא נמדד בגרפים.
לעזור לאדם להרגיש מעט יותר מאושר זה המון, עולם ומלואו.
עודדתי אנשים להתחבר, להשתחרר, להנות ולהיות מי שהם...


החלטתי לפתוח דף חדש,
הלכתי ללמוד תיאטרון ובהמשך טיפול בדרמה.
אחרי עשור שבו אני מלווה בעיקר ילדים, הורים ואנשי חינוך החלטתי לחזור לארגונים,
לעזור לעובדים להיות מאושרים בעבודה.
אני נפגש עם מנהלים ואנשי משאבי אנוש ומציע להם מגוון סדנאות והופעות שמטרתם-
שיפור האווירה, התקשורת, היחסים, ההשתייכות, הגיבוש וכדומה.


מסתבר שהרבה מנהלים נמצאים בלחץ,
לחץ מירידה במכירות, תקופה לא טובה, מתחרים מאיימים...לא חסרות סיבות.
אני מסביר למנהלים שהמשאב העיקרי שלהם זה העובדים.
כדי שהעובדים יהיו מאושרים צריך לפנות לזה משאבים.
ככל שהעובדים ירגישו שמקום העבודה דואג לא רק לרווחים ולאינטרסים שלו,
אלא גם לצרכים של העובד אז העובדים יהיו יותר ויותר שלמים, בטוחים ומלאי מוטיבצייה.

אגב, החבר הטוב שסדרתי לו את העבודה...
היה מתלונן במשך שנים שהוא נמצא בכלוב של זהב,
שהוא עובד רק בשביל הכסף.
שבוע שעבר הוא אמר לי שהוא התפטר...
בעקבות זאת החלטתי לכתוב את הפוסט הזה...

ע' שגב צור, ע' גולד, נ' בוקר, צילום: אייל ראדו







אז איך להיות מאושר בעבודה?

עובדים:

חיים אישיים
כדי להיות מאושר בעבודה צריך להצליח למצוא זמן לחיים אישיים,
לפנות מקום לתחביבים והתעסקות בתחומי עניין.
לעסוק בפעילות ספורטיבית.
לבלות עם חברים.
עובד שמצליח לקחת את השליטה על החיים שלו ולמלא את הזמן הפנוי שלו בדברים שהוא מוצא לנכון
ירגיש מסופק יותר, ירגיש שהוא לא קורבן של העבודה.
עובד כזה יגיע כל בוקר רענן ומסופק מהחיים.

חיי משפחה
משפחה זה בית.
היזהרו לא להקריב את חיי המשפחה,
עדיף בעיות בעבודה ומשפחה מאושרת מאשר בעיות במשפחה והצלחה בעבודה.
צריך למצוא את האיזון הנכון,
תמיד יש עוד מייל דחוף לשלוח,
עוד שיחת טלפון חשובה.
הילדים שלכם לא צריכים משחקים חדשים,
הם רוצים להיות עם אבא ואימא, כמה שיותר.
מסכים למיניהם הם תחליף גרוע...
תקבעו זמנים קבועים במשך השבוע לבילויים עם בני הזוג ובילויים בנפרד עם הילדים.


יחסי עובדים
לבד זה עצוב.
ביחד זה שמח.
ככל שתרבו בשיחות אישיות,
תשתפו את האחרים במה שעובר עליכם,
בעבודה, בחיים, דילמות, בעיות, הצלחות, קשיים וכו'
תרגישו טוב יותר.
נצלו את ההפסקה להעמקת הקשר עם העובדים.
הכירו אנשים חדשים.

ע' גולד, י' דניאל, ב' דבי, צילום: אייל ראדו














מעורבות חברתית ותרומה לקהילה
מצאו את הזמן מחוץ לשעות העבודה לתרום לקהילה.
יש הרבה גופים שישמחו לקבל.
מילדים עד קשישים.
תאספו עוד אנשים מהעבודה לרעיון,
אולי מקום העבודה יתמוך בכם.
ברגע שתתנו מעצמכם תקבלו חזרה המון!!!



תקשורת כנה עם המנהל
שתפו את המנהל בכנות לגבי התחושות שלכם,
תחושות לגבי התפקיד, כמות הפרוייקטים,
שאיפות, קשיים, חלומות.
שתפו את המנהל בבעיות האישיות שלכם,
כן, החיים רצופים מכשולים, אסונות וקשיים וחשוב לדבר עליהם במקום העבודה.
אם אתם בתקופה קשה חשוב שיידעו זאת בעבודה,
לא לחכות לרגע האחרון.


להיות מרוצה בדיוק היחסי
שווה לך לחשוב לעומק על העבודה,
מצד אחד אולי יש כאלה שמרגישים אכזבה ותסכול בעבודה,
חושבים שבמקום אחר הם יכולים להשיג יותר.
האמנם?
אם בגדול, בגדול, מקום העבודה מתאים לך אז זה המון!!!
לכל מקום עבודה יש את הקשיים, חסרונות ובעיות משלו.
אם בדיוק היחסי אתם פחות או יותר מרוצים אז זה מעולה!!!
אם אתם מרגישים במקום העבודה צער, אדישות, שעמום, חוסר מיצוי אז זה הזמן להתעורר,
לקחת החלטה, לעזוב או להישאר ולעשות שינוי.

שינוי תפיסה, חשיבה חיובית
הדרך להיות מאושר היא להצליח בעבודה.
ככל שתצליחו להשתפר ולהתמקצע תהיו מסופקים יותר.
ככל שתצליחו להתמודד עם האתגרים השכליים והרגשיים,
עם מערכות היחסים המורכבות- תהיו יותר מאושרים בעבודה, תהיו יותר מאושרים ביום יום.

ש' פיטובסקי, צילום: אייל ראדו






ומה מנהלים יכולים לעשות?

הערכת עובדים
מי לא אוהב לקבל מילה טובה...

לא פעם זה קשה 
אבל לרוב מילה טובה 
מיד עושה לי טוב 
רק מילה טובה 
או שתיים לא יותר מזה. 

אפשר לאמץ את הרעיון הבא-
לשלוח כל יום מייל לכל העובדים ולציין עובד מצטיין אחד,
שתרם משהו לחברה.


כנות 
לדבר בפתיחות ובצורה נעימה,
עובדים רוצים לדעת מה חושבים עליהם,
הם לא רוצים להיות מופתעים.
עדיף לא לשמור בבטן.


יחסים
הרבה עובדים מתוסכלים כי הם ביחסים לא טובים עם המנהל.
כדי לנהל עובדים צריך להכיר אותם,
להתעניין בשלומם,
להיות אחראי על היחסים.
לתת להם את התחושה שהם חופשיים לדבר.
מחקרים מצאו ששיפור ב 1% ביחס מנהל- עובד שווה לתחושת האושר שעובד יחווה כתוצאה מגידול של 30% בשכר!!!

אפשר לאמץ את הרעיון הבא-
לאכול כל יום עם חבורה אחרת של עובדים.
אכילה משותפת היא הזדמנות לראות, להראות, להכיר...

סדנאות וערבי גיבוש
אין כמו אירוע שמהלכו העובדים חווים שחרור, צחוק והנאה.
ככל שהעובדים יבלו יותר ביחד הם גם ישתפו פעולה זה עם זה טוב יותר בעבודה.
באירועים כאלה למנהל יש הזדמנות להראות שהוא "אנושי",
שכמו כל אחד, גם הוא אוהב לבלות, לצחוק ולהנות.

אפשר לאמץ את הרעיון הבא-
אם יש חדר אוכל אז עדיף לחבר שולחנות קטנים לשולחן גדול,
ארוחת הצהריים היא הזדמנות של העובדים להכיר,
עדיף שכמה שיותר עובדים ישבו ביחד מסביב לשולחן.
אכילה זה אירוע חברתי.
ככל שהעובדים יכירו טוב יותר אחד את השני  הם ישתפו פעולה זה עם זה טוב יותר.

השפעה חיוביות
ככל שמנהלים יצליחו ליצור אצל העובדים את התחושה שמה שהעובדים עושים משפיע בצורה חיובית על אנשים אחרים,
העובדים ירגישו מאושרים יותר ויותר.

תרומה לקהילה
פעילות התנדבותית בזמן העבודה ובמסגרת קבוצתית תשפר את הלכידות ואת תחושת ההשתייכות של העובדים
ותקטין את תחושת הניכור כלפי העובדים.
העובדים יעריכו שלארגון יש עוד מטרות ערכיות מלבד הצרכים העסקיים.


דבר אחרון, לעובדים ומנהלים
בתנ"ך המילה אושר נובעת מאישור, ופירושה שהאדם חש שיש אישור לפעולותיו ומעשיו.
סקרים שנעשו בנושא האושר מראים שהעובדים המובילים ברמת האושר הם ממקצועות ההוראה והסיעוד.
אנשי חינוך וטיפול מרגישים שיש אישור להשקעה שלהם,
הם עוסקים בנתינה לאחר,
ככל שנרגיש שאנחנו מצליחים באמת לתרום לסביבה, לקהילה ולאחר נרגיש מסופקים ומאושרים יותר ויותר.


אקו מציעה לרגל התחלת השנה מגוון מוצרים לחיזוק האושר בעבודה:
הופעות וסדנאות  לעובדים
הרצאה בנושא הורות ואיזון בית-עבודה
פרוייקט מעורבות חברתית ותרומה לקהילה

 פרטים ב http://www.echoplayback.co.il/

צילום התמונות: אייל ראדו, מתוך חזרות של שחקני תיאטרון פלייבק אקו



18.9, 20:30  מופע פתוח לקהל
כרטיסים בהנחה מוקדמת
לרגל השקת "אקו לארגונים" הזמנה זוגית ללא תשלום למנהלי משאבי אנוש ומנהלי חברות וארגונים.



תעשו לנו לייק https://www.facebook.com/echoplayback


בלוג מאמרים בנושאי חינוך והורות http://echopl.blogspot.co.il/

מייל yacoved@gmail.com




שכל המשאלות יתגשמו לטובה, אמן.

יעקב דניאל, מייסד אקו, מנהל  התוכנית "הנחיית קבוצות בשיטת אקו" המועברת במכללת סמינר הקיבוצים ובעוד מוסדות אקדמיים. במאי, מנחה קבוצות, מעביר הרצאות וסדנאות למגוון ארגונים ומוסדות, מטפל בדרמה בקליניקה פרטית, , עובד עם ילדים, נוער מבוגרים, פרטני וקבוצתי. במאי ושחקן.











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה